Warszawa podjęła kolejny krok w realizacji ambitnego planu rozbudowy sieci tramwajowej. Wybrano firmę odpowiedzialną za przygotowanie dokumentacji projektowej nowej linii tramwajowej, łączącej ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Zwycięzcą przetargu została firma Databout, której oferta wynosiła około 14,4 miliona złotych brutto. Teraz trwa oczekiwanie na formalne zatwierdzenie decyzji. Planowane 1,4 km trasy, z czego 0,9 km ma przebiegać pod ziemią, połączy kluczowe punkty Warszawy. Trasa będzie prowadzić przez istniejący tunel pod stacją kolejową oraz nowo zaplanowany odcinek biegnący wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ulicą Kasprzaka zaplanowano w okolicach przystanku Szpital Wolski.
Warianty przebiegu nowej trasy tramwajowej
Projektowanie nowej trasy wymaga rozważenia kilku wariantów. Pracownia projektowa ma opracować trzy różne koncepcje, które będą się różnić głównie lokalizacją zakończenia tunelu oraz miejscem wyjazdu na powierzchnię. Rampa wyjazdowa może być umiejscowiona przy ulicach Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego, co stwarza różne możliwości integracji z istniejącą infrastrukturą. Kluczowe będzie także odpowiednie połączenie trasy z ulicą Kasprzaka, co wymaga precyzyjnego zaplanowania.
Elastyczne podejście do realizacji przedsięwzięcia
Podział projektu na dwa etapy ma na celu zoptymalizowanie procesu inwestycyjnego. Pierwszy z nich obejmuje połączenie ulicy Kasprzaka ze stacją Warszawa Zachodnia, natomiast drugi koncentruje się na wyposażeniu tunelu tramwajowego oraz budowie przystanku podziemnego przy peronie 9. Taka organizacja prac pozwala na elastyczne dopasowanie inwestycji do dostępnych środków finansowych, co obejmuje fazę projektowania, uzyskiwanie decyzji środowiskowych i administracyjnych, aż po realizację budowy.
Harmonogram i przyszłość nowej trasy
Cała dokumentacja projektowa, w tym kluczowe decyzje środowiskowe, ma być gotowa w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy. Budowa samej trasy jest planowana na okres po 2030 roku, choć harmonogram może ulec zmianie w zależności od finansowania. Nowa linia tramwajowa jest elementem szerszej strategii rozwoju połączeń tramwajowych w Warszawie. Ma na celu usprawnienie transportu między dzielnicami, bez konieczności przejazdu przez centrum stolicy. Umożliwi to wygodniejszy dojazd z Woli do Dworca Zachodniego, który staje się strategicznym punktem przesiadkowym.
Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa
