W pierwszej połowie 2025 roku PKP Intercity S.A. zanotowało imponujący wzrost liczby podróżujących na trasie między Białymstokiem a Warszawą. Liczba ta wzrosła o 34 proc. w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku, co wskazuje na rosnącą popularność tego kierunku wśród pasażerów.
Inwestycje w nowoczesną infrastrukturę kolejową
Dzięki intensywnym działaniom Ministerstwa Infrastruktury, projekt modernizacji linii kolejowej Rail Baltica zyskał na znaczeniu. Planuje się osiągnięcie prędkości pociągów do 200 km/h między Warszawą a Białymstokiem, co ma na celu zarówno podniesienie komfortu podróży, jak i skrócenie czasu przejazdu. Poseł Michał Moskal aktywnie poszukuje informacji dotyczących realizacji tego strategicznego przedsięwzięcia.
Ewolucja rozkładów jazdy i dostępności połączeń
Przed rozpoczęciem procesu modernizacji, w rozkładzie 2013/2014, pasażerowie mieli do dyspozycji pięć par połączeń na trasie między Warszawą Centralną a Białymstokiem, z najkrótszym czasem przejazdu wynoszącym trzy godziny. Obecnie, po zakończeniu prac, liczba połączeń wzrosła do dwunastu par, znacząco poprawiając dostępność i częstotliwość kursowania pociągów.
Rosnące zainteresowanie pasażerów
Znaczące ulepszenia infrastrukturalne oraz zwiększona liczba połączeń przyczyniły się do wzrostu liczby pasażerów o 193 proc. w pierwszej połowie 2025 roku, porównując do 2014 roku. Pociągi typu „sprinter” pozwalają na pokonanie tej trasy w około półtorej godziny, co jest znaczącym usprawnieniem. Według wiceministra infrastruktury, Piotra Malepszaka, te udogodnienia przyciągają coraz więcej podróżnych.
Perspektywy na przyszłość
Kluczowym elementem Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku jest realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Warszawa Wschodnia – Czyżew”. Wdrożenie systemu GSM-R na odcinku Czyżew – Białystok planowane jest na rok 2029, jednak jego realizacja zależy od dostępnych funduszy. Trwają mediacje dotyczące harmonogramu, a PKP PLK SA dąży do jak najszybszego postępu prac.
Strategiczne cele Ministerstwa Infrastruktury
Chociaż osiągnięcie prędkości 200 km/h na całej trasie Warszawa – Białystok jest celem długoterminowym, ministerstwo koncentruje się obecnie na zwiększeniu liczby połączeń, co przynosi szybkie korzyści w pozyskiwaniu nowych pasażerów. W przyszłości planowane jest skrócenie czasu przejazdu pociągów typu „sprinter” do 80 minut.
