
Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił, że rozstrzygnięcie przetargu na nowe autobusy przegubowe zostaje opóźnione. W ramach tego projektu planuje się zakup 120 nowoczesnych pojazdów z silnikami diesla, które mają być przystosowane do ewakuacji oraz przewozu osób w pozycji leżącej w nagłych przypadkach.
Przetarg na autobusy: elastyczność zamówienia i możliwości jego rozszerzenia
Przetarg został podzielony na dwa etapy, z których każdy obejmuje zakup 60 autobusów. Uczestnicy mogą złożyć oferty na cały projekt lub tylko na jeden z etapów. Dodatkowo planuje się możliwość zwiększenia zamówienia o 100 autobusów w dwóch partiach po 50 pojazdów. Takie rozwiązanie ma na celu zwiększenie elastyczności kontraktu i optymalizację wydatków.
Udogodnienia i nowoczesne technologie w przyszłych autobusach
Planowane autobusy będą wyposażone w nowoczesne rozwiązania, takie jak niskopodłogowa konstrukcja, klimatyzacja oraz zaawansowany system informacji pasażerskiej. Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami będzie zapewniona dzięki przyciskom w alfabecie Braille’a i rampom dla wózków inwalidzkich. Dodatkowo, funkcja „przyklęku” ułatwi wsiadanie i wysiadanie pasażerom.
Przygotowanie na sytuacje kryzysowe i bezpieczeństwo podróżnych
Nowe autobusy będą przystosowane do pełnienia funkcji ewakuacyjnych, co jest kluczowe w przypadku klęsk żywiołowych. Wyposażenie obejmie systemy do szybkiego montażu noszy oraz leżanek, co umożliwi ich szybkie przekształcenie w pojazdy ratunkowe bez potrzeby specjalistycznych narzędzi.
Strategiczne wybory dotyczące napędu i ochrony ludności
Wybór napędu olejowego dla nowych autobusów wynika z konieczności zapewnienia niezawodności w sytuacjach kryzysowych, gdy dostępność energii elektrycznej może być ograniczona. Decyzja ta jest częścią strategii mającej na celu poprawę systemu ochrony ludności i obrony cywilnej, co podkreśla znaczenie projektu dla bezpieczeństwa Warszawy.
Kryteria i proces oceny ofert przetargowych
Przy ocenie ofert złożonych w przetargu, największy wpływ na wybór będzie miała cena brutto, która stanowi 60% całkowitej oceny. Inne ważne kryteria to parametry techniczne silnika, łatwość napraw powypadkowych oraz liczba miejsc pasażerskich. Aspekty ekologiczne oraz zużycie paliwa również będą brane pod uwagę, co jest zgodne z dążeniem do zrównoważonego rozwoju.
ZTM zastrzega sobie prawo do odrzucenia ofert, jeśli udział produktów pochodzących z krajów członkowskich UE lub państw z umowami o równym traktowaniu jest niższy niż 50%. Takie działania mają na celu zapewnienie zgodności z unijnymi regulacjami i promowanie lokalnej współpracy.
Przedłużenie terminu rozstrzygnięcia przetargu daje czas na dokładniejsze przyjrzenie się ofertom, co może przyczynić się do wyboru najbardziej odpowiedniego dostawcy, który sprosta wymaganiom miasta w zakresie nowoczesności, dostępności i bezpieczeństwa.