
W Warszawie rusza kluczowy projekt budowy nowej linii tramwajowej na Zieloną Białołękę, który ma zrewolucjonizować lokalny transport. Tramwaje Warszawskie zdecydowały się na trasę, która nie pokrywa się z żadną z istniejących linii autobusowych, co ma przynieść korzyści zarówno w zakresie ochrony środowiska, jak i przyspieszenia procesu budowy.
Szczegóły związane z nową trasą tramwajową
W ubiegłym roku, we wrześniu, została podpisana umowa na projekt nowej linii tramwajowej, opiewająca na kwotę ponad 25 milionów złotych brutto. Za realizację projektu odpowiada firma Voessing Polska, która opracowała kilka wariantów trasy. Po dokładnej analizie wybrano rozwiązanie najbardziej efektywne i zgodne z założeniami projektu.
Jak zdecydowano o trasie
Podjęcie decyzji o wyborze konkretnej trasy było podyktowane potrzebą minimalizacji wpływu na środowisko i uniezależnienia od istniejącej komunikacji autobusowej. Nowa linia, o długości prawie 6,5 km, rozpocznie się na Targówku i połączy się z obecnie funkcjonującą siecią tramwajów na skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty oraz Rembielińskiej. Następnie poprowadzi przez ulice św. Wincentego i Głębocką, a także przetnie trasę S8 dzięki kilometrowej estakadzie, kończąc na pętli przy Szkole Podstawowej nr 112 na ulicy Zaułek.
Korzyści dla pasażerów
Nowa trasa ma na celu efektywne połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą kursować z częstotliwością co 2-3 minuty, a dotarcie do metra zajmie średnio 15 minut. Podróż do Dworca Wileńskiego będzie trwała około 30 minut, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną tej części miasta.
Dodatkowe inwestycje w infrastrukturę
Projekt nie ogranicza się jedynie do budowy linii tramwajowej. Planowane jest również powstanie nowej drogi z towarzyszącą jej ścieżką rowerową, która będzie przebiegać od ronda Małej Brzozy do skrzyżowania ulic Berensona i Kąty Grodziskie. Integracja różnych form transportu miejskiego ma przyspieszyć wydawanie pozwoleń na budowę i zwiększyć funkcjonalność nowej infrastruktury.
Harmonogram realizacji
Przetarg na wykonawcę budowy jest planowany na 2027 rok, a prace mają ruszyć w latach 2028-2030, po zabezpieczeniu odpowiednich funduszy. Chociaż plany budowy sięgają 2016 roku, początkowe etapy projektu opóźniły się z powodu długiego procesu uzyskiwania decyzji środowiskowej, która została wydana trzy lata po złożeniu wniosku.
Inwestycja ta jest kluczowym krokiem w kierunku modernizacji warszawskiej infrastruktury transportowej i odzwierciedla długoterminowe plany rozwoju komunikacji miejskiej w stolicy.