Wkrótce na polskich torach pojawi się nowy gracz. RegioJet, czeski prywatny przewoźnik, zadebiutuje na trasie między Warszawą a Krakowem już 18 września. To wydarzenie może stanowić punkt zwrotny dla rynku kolejowego w Polsce, który od dawna czekał na nowe inicjatywy ze strony zagranicznych operatorów.
RegioJet, jako pionier wśród prywatnych przewoźników na polskich torach, już teraz planuje rozbudowę swojej oferty. Chociaż obecnie skupia się na trasie między dwoma największymi miastami w Polsce, jeszcze w tym roku przewoźnik planuje uruchomienie nowych połączeń. Od grudnia pociągi RegioJet będą kursować także na trasach Warszawa – Poznań, Kraków – Warszawa – Gdynia oraz Warszawa – Ostrawa – Praga/Wiedeń.
Zanim jednak RegioJet zadebiutował na rynku krajowym, oferował jedynie międzynarodowe połączenia tranzytowe, które nie były dostępne dla podróżnych z Polski. Teraz sytuacja zmienia się diametralnie, co może przynieść korzyści zarówno pasażerom, jak i samemu przewoźnikowi, który widzi w tym rynku duży potencjał.
Start nowego przewoźnika nie pozostaje bez odpowiedzi ze strony konkurencji. Leo Express, inny czeski przewoźnik, planuje wejście na tę samą trasę w marcu 2026 roku, lecz już teraz rozpoczął sprzedaż biletów. Ta decyzja podkreśla determinację obu firm do zdobycia pozycji na polskim rynku.
Wprowadzenie RegioJet na polskie tory wiąże się również z atrakcyjną ofertą cenową. Ceny biletów zaczynają się od 49 zł, co może konkurować z biletami na popularne Pendolino, których dostępność jest coraz bardziej ograniczona. Klasa Standard to koszt 59 zł, a klasa Relax to 69 zł. Miejsca w klasie Business zostały już wyprzedane, co świadczy o dużym zainteresowaniu nowymi połączeniami.
Nowoczesne pociągi RegioJet będą składać się z ośmiu wagonów, oferując różne klasy podróży. Czas przejazdu między Warszawą a Krakowem wyniesie 3 godziny i 5 minut, choć obecnie pociągi kursują w trybie ad hoc.
Wejście prywatnych przewoźników na polski rynek kolejowy może przynieść wiele korzyści, ale również stanowić wyzwanie dla PKP Intercity, które może być zmuszone do podniesienia jakości swoich usług. Podobne zmiany miały miejsce w Czechach, gdzie liberalizacja rynku kolejowego przyczyniła się do poprawy jakości usług oraz zwiększenia dostępności połączeń.
RegioJet od lat planował ekspansję poza granice Czech, jednak napotykał na przeszkody administracyjne w Polsce. Niedawne zmiany regulacyjne otworzyły drzwi do nowych możliwości, które przewoźnik zamierza w pełni wykorzystać.
Ostatecznie, wprowadzenie nowych przewoźników może oznaczać początek nowej ery dla polskiego rynku kolejowego. Dzięki zwiększonej konkurencji i lepszej ofercie dla pasażerów, podróże koleją mogą stać się bardziej przyjazne i dostępne. To jednak czas pokaże, jak nowe inicjatywy zostaną przyjęte przez polskich podróżnych.
