Warszawa zyska pierwszy podziemny przystanek tramwajowy, który wkrótce stanie się kluczowym elementem komunikacji miejskiej. Projekt ten wprowadza innowacyjne rozwiązania, przypominające stacje metra, ale bez konieczności korzystania z bramek biletowych. Od 28 listopada, mieszkańcy stolicy będą mogli korzystać z nowego przejścia podziemnego na poziomie -1, które połączy dzielnice Ochota i Aleje Jerozolimskie z peronami kolejowymi oraz Wolą.
Nowa przestrzeń w centrum stolicy
Na poziomie -1, za przeszkloną fasadą, powstaje antresola przyszłego przystanku tramwajowego. Choć obecnie nie jest jeszcze dostępna dla pasażerów, wizualizacje wzbudzają zainteresowanie mieszkańców. Wyposażona będzie w rozkłady jazdy oraz wyświetlacze informacyjne dla podróżnych kolejowych i tramwajowych. Dwa główne wejścia do antresoli będą dostępne z tunelu pieszego -1, zarówno od strony peronów kolejowych, jak i Alej Jerozolimskich.
Ułatwienia dla podróżnych
Podróżni będą mogli dostać się na powierzchnię do placu przydworcowego dzięki dwóm klatkom schodowym oraz windom. Na poziomie -2 znajdą się dwa perony tramwajowe, do których dotrzeć będzie można ruchomymi schodami, windami oraz centralnie umieszczonymi schodami stałymi. Wystrój antresoli będzie spójny z nowo przebudowaną stacją Warszawa Zachodnia, co zapewni estetyczną ciągłość przestrzeni.
Samodzielna obsługa tramwajów
Projekt przewiduje fizyczne oddzielenie części tramwajowej od kolejowej, co zapewni ich autonomiczne funkcjonowanie. Pozwoli to na bezkolizyjne działanie systemów obsługujących tramwaje, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróżnych.
Finansowanie i znaczenie dla miasta
Budowa podziemnego przystanku tramwajowego to strategiczna inwestycja, wspierana finansowo z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Całkowite zakończenie projektu i pełne uruchomienie tramwajów w kierunku Dworca Zachodniego planowane jest na drugą połowę 2026 roku. Realizacja tych prac przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz rozwoju sieci komunikacyjnej w Warszawie.
Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa
