
Port lotniczy w Radomiu, mimo swojej stosunkowo krótkiej obecności na mapie polskich lotnisk, wzbudza coraz większe zainteresowanie. Łukasz Chaberski, prezes Polskich Portów Lotniczych, widzi w nim potencjał do przyciągnięcia nowych pasażerów, co jest szczególnie istotne w kontekście zwiększającego się popytu na usługi lotnicze oraz ograniczeń większych portów. Jednym z rozważanych kroków jest wprowadzenie administracyjnego rozdziału ruchu lotniczego, co mogłoby wspierać rozwój Radomia.
Finanse lotniska i koszty inwestycji
Na budowę radomskiego portu lotniczego przeznaczono ponad 800 milionów złotych. Jednakże raport Polskich Portów Lotniczych wskazuje, że zyski mogą pojawić się dopiero w 2032 roku. Krytyczne spojrzenie na decyzję o budowie wyraziła Najwyższa Izba Kontroli, podkreślając brak solidnych podstaw ekonomicznych. Mimo tego, prezes Chaberski zaznacza, że rezygnacja z projektu nie jest brana pod uwagę.
Trudności w zwiększaniu liczby podróżnych
Od otwarcia w kwietniu 2023 roku do lipca 2025 roku, radomskie lotnisko obsłużyło 266 tysięcy pasażerów, co stanowi mniej niż w pobliskim Modlinie. Polskie Porty Lotnicze podejmują działania mające na celu zwiększenie atrakcyjności tego miejsca dla podróżnych. Chaberski wskazuje na potrzebę intensyfikacji działań, aby przyciągnąć więcej pasażerów.
Regionalne różnice i założenia
Raport NIK zwrócił uwagę na błędne założenia dotyczące liczby obsługiwanych pasażerów. Wskazano, że popyt na podróże lotnicze w Warszawie znacznie różni się od tego w innych portach, takich jak Modlin czy Radom. Większość regionalnych lotnisk w Polsce jest na razie nierentowna; aby to zmienić, potrzebują obsłużyć blisko 1,5 miliona pasażerów rocznie.
Wyniki finansowe i ich lokalne znaczenie
Rok 2024 przyniósł radomskiemu lotnisku stratę w wysokości prawie 47 milionów złotych, co oznaczało stratę 415 zł na pasażera. Pomimo tego, raport Polskich Portów Lotniczych podkreślił pozytywny wpływ lotnisk na lokalną gospodarkę, które w latach 2018-2024 przyniosły 773 miliony złotych z podatku CIT.
Plany na przyszłość
Łukasz Chaberski zaprezentował kilka strategii, które mają na celu zwiększenie ruchu pasażerskiego w Radomiu, w tym rozważane administracyjne rozdzielenie ruchu lotniczego. Kluczowa jest dokładna analiza i gotowość do przeniesienia części ruchu do Radomia, gdy Lotnisko Chopina osiągnie swoje pełne możliwości przepustowe.
Perspektywy dla radomskiego lotniska
Dynamiczny rozwój polskiego rynku lotniczego stwarza szanse dla lotniska w Radomiu. Prezes Chaberski jest zdania, że poprzez odpowiednie kierowanie i adaptację do zmieniających się warunków rynkowych, port ten ma szansę na sukces.