
PKP Intercity przymierza się do największego od lat otwarcia nowych tras kolejowych, które połączą także mniejsze miejscowości regionu z resztą kraju. Co to znaczy dla mieszkańców? Przyjrzeliśmy się konkretnym zmianom i sprawdziliśmy, jak wpłyną na codzienne życie w naszym mieście i okolicach.
Nowe pociągi wracają na zapomniane stacje
Wielu mieszkańców przez lata nie miało dostępu do dalekobieżnych pociągów. Teraz ma się to zmienić – 14 miast i miasteczek, w tym Łomża, Człuchów, Wielbark, Czarne i Czaplinek, znów pojawi się na kolejowej mapie Polski. Przywrócenie połączeń to nie tylko symboliczny powrót kolei, ale realna szansa na łatwiejszy dojazd do pracy, szkoły czy rodziny w innych częściach kraju.
Więcej połączeń, większa wygoda – kto na tym skorzysta?
Zmiany nie kończą się na przywracaniu pociągów tam, gdzie ich nie było. PKP Intercity zapowiada zwiększenie liczby kursów w miejscowościach dotąd obsługiwanych sporadycznie. Chojnice, Świdnica, Jasło czy Gorzów Wielkopolski mogą spodziewać się większej liczby pociągów dalekobieżnych. Według założeń, nawet pół miliona osób uzyska zupełnie nową możliwość podróżowania koleją, a w sumie dostępność poprawi się dla 3,5 mln Polaków.
Jakie trasy i kiedy pojadą?
Nowe pociągi mają połączyć Warszawę z Łomżą, a Białystok z Gdynią. W planach są także dodatkowe kursy na trasach Kraków – Gdynia, Warszawa – Białystok oraz Kraków – Hrubieszów. W sumie po naszych liniach pojedzie 35 nowoczesnych hybrydowych składów oraz 22 zespoły spalinowe, przystosowane do obsługi linii niezelektryfikowanych, czyli wszędzie tam, gdzie do tej pory trudno było o komfortowe podróże.
Nowoczesny tabor z polskich fabryk
Ważny element całego przedsięwzięcia to współpraca z krajowym producentem taboru, firmą NEWAG. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreśla, że takie rozwiązanie oznacza nie tylko wsparcie dla polskiego przemysłu, ale i sprawniejsze wdrażanie nowych rozwiązań na kolei. Nowe pojazdy mają kursować w całym kraju, od Pomorza po Podkarpacie.
Harmonogram zmian – kiedy mieszkańcy mogą spodziewać się nowych połączeń?
Jak ustaliliśmy, pierwsze nowe połączenie, Gorzów Wielkopolski – Poznań, ma ruszyć jeszcze w tym roku. W 2026 roku planowane jest uruchomienie trasy z Warszawy do Łomży. Kolejne miasta będą zyskiwać dostęp do dalekobieżnych pociągów stopniowo – w miarę jak do PKP Intercity trafiać będą nowe składy hybrydowe. Cała dostawa 35 pojazdów ma zakończyć się do połowy 2029 roku.
Podróż z komfortem – co zmieni się w wagonach?
Nowe pociągi przygotowano tak, by odpowiadały współczesnym oczekiwaniom pasażerów. Każdy skład pomieści 177 osób w dwóch klasach, z klimatyzacją i gniazdkami przy fotelach. Osobom o ograniczonej mobilności zapewniono łatwy dostęp, a rodziny z dziećmi znajdą w wagonach specjalne strefy z grami i schowkami. Dla rowerzystów przewidziano miejsca na rowery – to dobra wiadomość dla aktywnych mieszkańców naszego regionu.
Wszystkie te zmiany mają jeden cel: łatwiejsza, wygodniejsza i bardziej dostępna podróż dla mieszkańców mniejszych miast, którzy dotąd byli wykluczeni z kolejowych tras dalekobieżnych. Nowa siatka połączeń to szansa nie tylko na wygodne wakacje czy weekendowe wyjazdy, ale i na codzienne sprawy – i właśnie na to czekało wielu z nas.