
Rok 2023 to czas wyjątkowy dla GE Aerospace, które świętuje dwie znamienne rocznice. W Warszawie mija 25 lat działalności Centrum Inżynieryjnego, a równocześnie obchodzone jest 40-lecie produkcji jednego z najbardziej cenionych silników wojskowych – F110.
Innowacyjne centrum inżynieryjne w sercu Polski
W sercu stolicy, w pobliżu lotniska im. Fryderyka Chopina, znajduje się Centrum Inżynieryjne GE Aerospace, które od 25 lat jest źródłem przełomowych innowacji w branży lotniczej. Usytuowane na terenie Instytutu Lotnictwa, centrum to stało się ważnym punktem na mapie europejskich innowacji technologicznych.
W obiektach o powierzchni niemal 33 000 stóp kwadratowych, mieszczących 12 budynków i osiem specjalistycznych laboratoriów, polscy inżynierowie pracują nad najnowocześniejszymi technologiami napędowymi. Warto podkreślić, że GE Aerospace w Polsce ma rozbudowaną strukturę, działając w sześciu lokalizacjach i zatrudniając ponad 2000 osób. Łączne inwestycje firmy w Polsce przekroczyły 700 milionów dolarów, a roczne nakłady na badania i rozwój wynoszą ponad 50 milionów dolarów.
Wzmocnienie współpracy z Polską poprzez nowe zamówienia
Rok 2023 przynosi nie tylko jubileusze, ale także konkretne działania wzmacniające współpracę GE Aerospace z Polską. Polska, zamawiając 210 silników T700 do 96 śmigłowców Boeing AH-64E Apache Guardian, potwierdza swoją bliską współpracę z amerykańskim gigantem.
Silniki T700, znane z niezawodności, stanowią trzon współpracy, która obejmuje już myśliwce FA-50 z napędem F404 oraz śmigłowce z silnikami T700 i CT7. Umowa z Ministerstwem Obrony Narodowej RP zakłada serwisowanie silników T700 i CT7 przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A., a Wojskowa Akademia Techniczna zadba o szkolenie techników, co pozwoli na rozwój lokalnych zdolności serwisowych i edukacyjnych.
Czterdzieści lat doskonałości silnika F110
Silnik F110, którego produkcja rozpoczęła się w 1984 roku, obchodzi 40-lecie istnienia. Ten napęd, stosowany w myśliwcach F-15 i F-16, zdobył światowe uznanie dzięki niezawodności i stałym modernizacjom.
Współczesne wersje F110, stosowane m.in. w Boeing F-15EX Eagle II, przechodzą znaczące modernizacje – aż 92% jego części zostało ulepszone. Dzięki zaawansowanym technologiom chłodzenia i przedłużeniu żywotności, silnik ten osiąga wydajność na poziomie 750 godzin pracy na skrzydle. Większość prac konserwacyjnych można wykonać bez demontażu, co zwiększa gotowość operacyjną.
GE Aerospace nieustannie rozwija i produkuje silnik F110, odpowiadając na globalne zapotrzebowanie na niezawodne rozwiązania napędowe dla nowoczesnych sił zbrojnych.