W sercu Warszawy, na ulicy Towarowej, znajdują się wiadukty, które od ponad sześciu dekad służą mieszkańcom stolicy. Mimo swojego wieku, konstrukcje te wciąż pozostają w użytku, jednak planowane są poważne zmiany, które mają na celu ich modernizację. Obecnie wdrażane są środki tymczasowe, aby zapewnić ich funkcjonowanie przez najbliższe dwa lata, do momentu rozpoczęcia kompleksowej przebudowy.
Aktualne środki zapobiegawcze
W związku z koniecznością utrzymania bezpieczeństwa, wprowadzono ograniczenia dotyczące masy pojazdów korzystających z wiaduktów. Obecnie mogą one poruszać się tylko pojazdy o masie do 3,5 tony. Dodatkowo, wyłączony z użytkowania został lewy pas ruchu, a przestrzeń dla pieszych i rowerzystów została zwężona. Te działania są wynikiem szczegółowej analizy przeprowadzonej przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, który dokonał oceny stanu technicznego konstrukcji oraz przeprowadził obliczenia obciążeniowe.
Zmiany w systemie transportu publicznego
Tramwaje w rejonie wiaduktów będą poruszać się z prędkością ograniczoną do 10 km/h, co ma na celu zminimalizowanie obciążeń na konstrukcji. Nowe przystanki tramwajowe zostaną wybudowane w oddaleniu od wiaduktów, co pozwoli na zachowanie ciągłości ruchu i jednocześnie przygotuje infrastrukturę na nadchodzące prace modernizacyjne. Platformy te zostaną zlokalizowane w rejonie ulic Srebrnej i Muzeum Kolejnictwa.
Przyszłość wiaduktów – rozbiórka i odbudowa
Konieczność rozbiórki i odbudowy wiaduktów na ul. Towarowej była planowana od wielu lat, jednak dopiero teraz, dzięki przesunięciu prac kolejowych przez PKP PLK, miasto przygotowuje się do realizacji tego zadania. Przewidywane rozpoczęcie prac to rok 2027, kiedy to ruch kolejowy pod wiaduktami będzie zredukowany, co zmniejszy uciążliwość dla pasażerów i mieszkańców.
Koordynacja z PKP PLK
Kluczowym elementem planowanych działań jest współpraca z PKP PLK, która obejmuje ustalenie parametrów technicznych nowych wiaduktów. Zmiany te są niezbędne, aby umożliwić przyszłą przebudowę linii kolejowej bez konieczności posiadania podpór w miejscach przyszłych torów. Miasto, w oparciu o plany PKP PLK, zleci szczegółowe prace projektowe, które będą podstawą do realizacji inwestycji.
Inwestycje w infrastrukturę tramwajową
Tramwaje Warszawskie przygotowują się do przebudowy torowisk w rejonie ronda Daszyńskiego, co pozwoli na większą elastyczność w organizacji ruchu tramwajowego podczas prac nad wiaduktami. Planowane jest również stworzenie nowych rozjazdów, które umożliwią zawracanie tramwajów w strategicznych miejscach, co zapewni ciągłość obsługi pasażerskiej.
Wiadukty na ulicy Towarowej to jedne z ostatnich mostowych konstrukcji zbudowanych w latach 60. i 70. XX wieku, które jeszcze nie przeszły gruntownej modernizacji. Inne obiekty mostowe w Warszawie, takie jak trasa Łazienkowska czy wiadukt na Marywilskiej, już zostały poddane takim pracom. Obecnie, przed władzami miasta stoi wyzwanie, aby zapewnić nowoczesną i bezpieczną infrastrukturę dla przyszłych pokoleń mieszkańców stolicy.
Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
