
PKP Intercity wkracza w nową erę, ogłaszając ambitny plan rozwoju sieci połączeń kolejowych, który obejmie wiele małych i średnich miast. Wśród zapowiedzianych tras znajduje się długo wyczekiwane połączenie Warszawa – Łomża, które ma zostać zainaugurowane w 2026 roku, co oznacza znaczący krok naprzód w dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców tych regionów.
Rozszerzenie sieci połączeń
Nowa strategia PKP Intercity zakłada wdrożenie 14 nowych tras, które połączą dotychczas niedostępne miejscowości z głównymi węzłami komunikacyjnymi. Wśród nich szczególnie wyróżnia się trasa Warszawa – Łomża, przebiegająca przez Wyszków i Ostrołękę. Warto również wspomnieć o trasie Białystok – Gdynia, która będzie obsługiwać takie miejscowości jak Śniadowo, Chorzele, Szczytno i Olsztyn, co niewątpliwie zwiększy dostępność tych regionów.
Nowoczesne rozwiązania dla pasażerów
Planowane połączenia będą obsługiwane przez innowacyjne pojazdy hybrydowe oraz spalinowe, co pozwoli na efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej. Szczególną uwagę zwrócono na małe i średnie miasta, do których pociągi dalekobieżne powrócą po dekadach nieobecności. Dla przykładu, mieszkańcy Czaplinka i Złocieńca ponownie będą mieli dostęp do takich usług po 40 latach, a mieszkańcy Łomży i Chorzel — po 30.
Inwestycje w tabor kolejowy
W ramach tego przedsięwzięcia PKP Intercity ogłosiło przetarg na 22 nowe składy spalinowe, które umożliwią rozpoczęcie realizacji pierwszych połączeń jeszcze w tym roku, w tym trasy Gorzów Wielkopolski – Poznań. Z kolei rozpoczęcie obsługi trasy Łomża – Warszawa planowane jest na połowę 2026 roku. Kolejne połączenia będą sukcesywnie wprowadzane dzięki dostawom 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych od firmy NEWAG, które mają być kompletnie dostarczone do 2029 roku.
Komfort podróży na najwyższym poziomie
Nowoczesne składy hybrydowe zapewnią podróżnym wysoki standard komfortu. Każdy pociąg będzie miał 177 miejsc siedzących, z czego 21 znajdzie się w pierwszej klasie. Pasażerowie będą mogli korzystać z klimatyzacji, ergonomicznych foteli oraz gniazdek elektrycznych. Dla osób o ograniczonej mobilności przewidziano specjalne udogodnienia, a rodziny z dziećmi będą mogły korzystać z przestrzeni wyposażonej w gry planszowe. Nowe pociągi będą miały również miejsca na rowery, automaty vendingowe oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
Kończąc
PKP Intercity poprzez te inwestycje nie tylko znacząco poprawia dostępność transportową wielu regionów Polski, ale także podnosi standard podróżowania, dostosowując się do potrzeb współczesnych pasażerów. To śmiały krok naprzód, który przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom mniejszych miejscowości, jak i całemu krajowi, łącząc więcej miejsc na mapie Polski w sposób zrównoważony i nowoczesny.