
Miłośnicy muzyki barokowej już w październiku będą mieli okazję przeżyć wyjątkowe chwile podczas czwartej odsłony Festiwalu Barokowego Polskiej Opery Królewskiej. Od 4 do 18 października w Warszawie zabrzmią kompozycje francuskich mistrzów, a wydarzenie uświetnią występy cenionych solistów i zespołów. Festiwal, objęty honorowym patronatem Instytutu Francuskiego, stanowi ważny punkt w jesiennym kalendarzu kulturalnym miasta.
Francuska elegancja i mitologiczne inspiracje
Jednym z głównych punktów programu jest premiera opery „Titon et l’Aurore” Jeana-Josepha de Mondonville’a, którą w nowoczesnej interpretacji przygotuje reżyserka Natalia Babińska. Historia młodego astronoma Tytona i bogini jutrzenki Aurory w tej inscenizacji nabiera naukowego wymiaru. Przeciwności losu, symbolizowane przez postacie Eola i Pales, stają się pretekstem do rozważań nad siłą determinacji i nadzieją na lepszą przyszłość. O muzyczną stronę spektaklu zadba Krzysztof Garstka, a widzowie będą mieli okazję zobaczyć trzy przedstawienia tej rzadko prezentowanej opery.
Koncerty pełne barokowego nastroju
Program festiwalu wykracza poza operę. 11 października scena należeć będzie do cyklu „Les Quatre Saisons” Josepha Bodina de Boismortiera. Wśród wykonawców znajdą się Olga Pasiecznik i Adam Dobek, którym towarzyszyć będzie zespół instrumentów historycznych Capella Regia Polona. Artyści zaprezentują kantaty odwołujące się do zmienności pór roku i bogactwa emocji, jakie niesie muzyka francuskiego baroku.
Recital dla wielbicieli klawesynu
Dzień później, 12 października, w zabytkowych wnętrzach Pałacu na Wyspie zabrzmi recital młodego klawesynisty Macieja Skrzeczkowskiego. Koncert „Galanteries Françaises” pozwoli publiczności docenić kunszt i delikatność muzyki tego okresu, ukazując mniej znane oblicze francuskiej galanterii dźwiękowej.
Zwieńczenie festiwalu muzyką Króla Słońce
Finałowy wieczór, zaplanowany na 18 października, będzie okazją do wysłuchania utworów wybitnych twórców epoki Ludwika XIV. Publiczność usłyszy m.in. motet „Super flumina Babylonis” Richarda Delalande’a, „Suite en trio e minore” Marina Maraisa oraz podniosłe „Te Deum” Marca Antoine’a Charpentiera. Koncert finałowy zgromadzi na scenie najlepszych artystów i zespoły specjalizujące się w wykonawstwie muzyki dawnej.
Znani wykonawcy i wsparcie instytucji
Tegoroczna edycja festiwalu wyróżnia się udziałem uznanych artystów, a także wsparciem Instytutu Francuskiego, które podkreśla międzynarodowy charakter wydarzenia. Organizatorzy zapraszają wszystkich mieszkańców oraz gości Warszawy do uczestnictwa w barwnych i różnorodnych koncertach, które przybliżą bogactwo francuskiego baroku.