
Już w ten piątek w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się premiera wydarzenia, które z pewnością zainteresuje nie tylko miłośników opery, ale i wszystkich mieszkańców stolicy. Na afisz wchodzi „Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie” – artystyczny projekt, który oddaje głos tym, dzięki którym możliwa była powojenna odbudowa Warszawy. To nie tylko muzyczna opowieść, lecz także poruszająca lekcja o wspólnej odpowiedzialności za losy miasta.
Warszawa po wojnie: nowe życie wśród ruin
Sercem przedstawienia jest historia odbudowy naszej stolicy – miasta, które po zniszczeniach wojennych stanęło przed bezprecedensowym wyzwaniem. Twórcy opery przez kilka lat gromadzili świadectwa, relacje i dokumenty z tamtych czasów, by stworzyć libretto, które nie jest suchą kroniką, lecz pełną emocji panoramą doświadczeń ludzi odbudowujących Warszawę. Autor tekstu, Beniamin M. Bukowski, splótł głosy architektów, robotników, mieszkańców i dziennikarzy, by pokazać, jak z chaosu ruiny rodziła się nowa tożsamość miasta.
Kobiety na pierwszym planie – spotkanie doświadczeń
Osią fabuły są losy dwóch wyjątkowych kobiet. Jedna z nich to polska architektka, której postać inspirowana jest dokonaniami Heleny Syrkus – pionierki powojennej urbanistyki. Druga – amerykańska dziennikarka, zainspirowana postacią Anne Louise Strong, obserwuje i relacjonuje wysiłki odbudowy z perspektywy zagranicznej. Ich rozmowa na tle zrujnowanej Warszawy to nie tylko zderzenie różnych kultur i poglądów, ale także wspólne szukanie odpowiedzi na pytania o to, czym jest odpowiedzialność za przyszłość miasta. Poprzez ich wybory i dylematy opera stawia widzom pytania o pamięć, marzenia i siłę wspólnoty.
Dźwięki nowoczesnej opery – miasto słyszane na nowo
Muzykę do spektaklu skomponował Cezary Duchnowski, znany z innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie muzyki współczesnej. Widzowie usłyszą nie tylko orkiestrę, ale też chór i elektroniczne pejzaże dźwiękowe, które razem budują sugestywny portret miasta w trakcie odbudowy. Szczególnie istotne są tu odgłosy Warszawy sprzed dekad – echo ruin, stukot narzędzi, szum odbudowywanych ulic – które stanowią nie tylko tło, ale i głównego bohatera tej opowieści. W wykonaniu bierze udział Sinfonia Varsovia, która od lat uczestniczy w miejskich inicjatywach kulturalnych i rewitalizacyjnych, a także Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
Historia z przesłaniem dla współczesnych czasów
Reżyserka opery, Barbara Wiśniewska, przyznaje, że to projekt bardzo osobisty – jako warszawianka stara się pokazać wagę wspólnego działania dla przyszłości miasta. Dla niej ta opera nie jest tylko powrotem do przeszłości, lecz też aktualnym przesłaniem: dziś, kiedy kolejne miasta na świecie doświadczają wojny i zniszczeń, historia odbudowy Warszawy może być inspiracją i dowodem na to, że nawet po największych tragediach można odnaleźć nadzieję i zacząć od nowa.
Wyjątkowa premiera w ramach jubileuszu Warszawy
Pierwszy pokaz opery „Najlepsze miasto świata” zbiega się z obchodami 80. rocznicy rozpoczęcia odbudowy stolicy oraz otwarciem 68. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Na scenie pojawią się wybitne artystki, m.in. Joanna Freszel i Agata Zubel, a za scenografię odpowiada Natalia Kitamikado. Produkcję wspiera zespół specjalistów z zakresu choreografii, dramaturgii i wizualnych technologii scenicznych. Współproducentem projektu jest Sinfonia Varsovia, której dyrektor Janusz Marynowski podkreśla, że to przedsięwzięcie ma przypominać o sile jedności społecznej zarówno w przeszłości, jak i dziś.
Opera nie tylko wprowadza widzów w realia powojennej Warszawy, ale przede wszystkim prowokuje do refleksji nad tym, co znaczy odbudowywać – miasto, wspólnotę, siebie. To wydarzenie, które zasługuje na uwagę każdego, kto czuje się częścią warszawskiej historii – niezależnie od tego, czy dzieje się to w teatrze, czy na ulicach współczesnej stolicy.