 
                  W ciągu ostatniego roku mieszkańcy Wilanowa zyskali nową formę transportu publicznego, która znacząco wpłynęła na codzienne życie w tej części Warszawy. Od momentu, gdy pierwsze tramwaje ruszyły z nowo otwartej zajezdni R5 na Annopolu, trasa do Wilanowa stała się kluczową częścią miejskiej infrastruktury komunikacyjnej. Oprócz torowiska powstały także nowe jezdnie, chodniki i ścieżki rowerowe, co znacznie poprawiło dostępność i komfort przemieszczania się po tej części miasta. Cała trasa mierzy około 6,5 kilometra i przebiega przez takie ulice jak Belwederska czy Sobieskiego, kończąc w alei Rzeczypospolitej. To największy projekt tramwajowy w Warszawie od kilku dekad.
Znaczenie linii tramwajowych
Trasa tramwajowa do Wilanowa obsługuje kilka linii, w tym linię 14 łączącą Wilanów z Ochotą przez Politechnikę, linię 16 biegnącą przez Marszałkowską do Piasków oraz linię 19, która od 2025 roku połączy Stegny z Bielanami przez Dworzec Centralny. W ciągu roku z usług tramwajowych skorzystało aż 20 milionów pasażerów, przy czym linia 16 jest najbardziej oblegana, przyciągając 14,2 miliona użytkowników. Nowoczesna zajezdnia R5, znana z proekologicznych rozwiązań, obsługuje codziennie 60 brygad tramwajowych, co czyni ją jedną z najważniejszych tego typu placówek w kraju.
Postęp prac nad infrastrukturą
W trakcie realizacji są ostatnie prace nad wykończeniem terenów zielonych oraz infrastruktury pieszo-rowerowej wzdłuż nowej trasy. Wkrótce planowane jest również otwarcie wspólnego torowiska dla autobusów i tramwajów (TTA), co jeszcze bardziej ułatwi podróże w tej części Warszawy. Tramwaje stały się nieodzownym elementem codziennego życia w Wilanowie, przyczyniając się do tworzenia nowoczesnego, wygodnego i ekologicznego miasta.
Źródło: facebook.com/Wilanow.Dzielnica.m.st.Warszawa

 
           
           
           
           
         
         
         
         
         
         
         
         
        