
Rozpoczęto przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla nowej trasy tramwajowej, która połączy ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. W postępowaniu wzięło udział siedem firm, z których pięć zaproponowało oferty mieszczące się w budżecie wynoszącym 20,312 mln złotych brutto. Aktualnie komisja przetargowa przystępuje do szczegółowej analizy złożonych propozycji, sprawdzając ich zgodność z wymogami formalnymi.
Kluczowe aspekty planowanej trasy tramwajowej
Projekt nowej trasy tramwajowej obejmuje odcinek o długości około 1,4 km, z których znacząca część, bo aż 0,9 km, będzie przebiegać pod ziemią. Nowa linia zostanie poprowadzona przez już istniejący tunel pod stacją kolejową, a następnie nowo zaprojektowany tunel wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ulicą Kasprzaka nastąpi w pobliżu przystanku Szpital Wolski, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną tego obszaru.
Warianty trasy i plan działania
Firma wybrana w ramach przetargu będzie odpowiedzialna za opracowanie trzech różnych wariantów trasy. Różnice między nimi będą dotyczyć końcowego odcinka podziemnej trasy oraz lokalizacji wyjazdu na powierzchnię – w okolicach ulic Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego. Rozpoczęcie budowy przewiduje się po 2030 roku, jednakże harmonogram ten może ulec zmianie w zależności od dostępności środków finansowych.
Wpływ na komunikację miejską i przyszłe plany
Nowa trasa tramwajowa stanowi element większej sieci obwodowych połączeń tramwajowych, które mają na celu usprawnienie transportu między dzielnicami, bez konieczności przejazdu przez centrum miasta. Zrealizowanie tej inwestycji znacząco skróci czas dojazdu z Woli do Dworca Zachodniego, czyniąc go jeszcze ważniejszym węzłem przesiadkowym. Równocześnie prowadzone są prace nad trasą tramwajową od strony Ochoty, z planowanym uruchomieniem tramwajów na pierwszym podziemnym przystanku Dworzec Zachodni w drugiej połowie 2026 roku.
Analizując kolejne etapy tego projektu, można stwierdzić, że nowa trasa tramwajowa znacząco poprawi funkcjonowanie transportu publicznego w Warszawie. Dzięki temu, mieszkańcy stolicy zyskają szybsze i bardziej efektywne połączenia między zachodnimi dzielnicami a centrum miasta, co przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu w centrum oraz poprawy jakości życia w metropolii.
Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa