
Od początku listopada mieszkańców stolicy czekają poważne zmiany w funkcjonowaniu dworca Warszawa Centralna. W związku z rozpoczęciem przebudowy kluczowych elementów infrastruktury kolejowej, stacja przez ponad tydzień nie będzie przyjmować pociągów. Inwestycja ma przygotować kolej na większą liczbę połączeń i zapewnić płynność ruchu w czasie modernizacji sąsiednich stacji.
Jakie prace zostaną wykonane?
Na terenie głównego warszawskiego dworca PKP rozpoczyna się budowa nowego układu rozjazdów, tzw. trapezu rozjazdowego. Dzięki temu rozwiązaniu kolejarze zyskają większą swobodę w prowadzeniu ruchu pociągów, co jest niezbędne, gdy część torów zostanie wyłączona w związku z modernizacją Warszawy Wschodniej. Prace obejmują także montaż zaawansowanych systemów sterowania ruchem, podnoszących bezpieczeństwo i efektywność obsługi pociągów. Całość inwestycji wyceniono na 6,5 mln zł netto, a głównym wykonawcą jest Zakład Automatyki KOMBUD.
Organizacja ruchu na czas prac
W dniach 8–16 listopada obowiązywać będą istotne ograniczenia – żaden pociąg nie zatrzyma się na Warszawie Centralnej. Pasażerowie będą kierowani na inne stacje, a przewoźnicy wprowadzają objazdy. Składy jadące ze wschodu będą kończyć bieg na Warszawie Wschodniej, natomiast pociągi z zachodu – na Warszawie Głównej. Pociągi dalekobieżne, w tym Intercity do i z takich miast jak Białystok, Lublin, Poznań czy Gdynia, pojadą przez Warszawę Gdańską lub Warszawę Śródmieście.
Kto i jak będzie podróżować?
Zmiany dotkną nie tylko dalekobieżnych, ale też regionalnych przewoźników. Składy Polregio, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej czy SKM (S3) z kierunku Żyrardowa, Skierniewic i Lotniska Chopina zostaną przekierowane na Warszawę Główną. Natomiast pociągi Kolei Mazowieckich obsługujące trasy do Modlina, Siedlec, Łukowa czy Legionowa zakończą kursy na Warszawie Wschodniej. Pasażerom zaleca się wcześniejsze sprawdzenie rozkładów jazdy i wybór alternatywnych tras w czasie trwania robót.
PKP PLK zapewnia, że tymczasowa organizacja ruchu ma ograniczyć niedogodności i umożliwić sprawne przemieszczanie się po stolicy, mimo rozległych prac modernizacyjnych na głównych torach Warszawy.